dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

3 handige social media tools voor marketeers

09 jun 2020

Als online marketeer ben ik op een dag met veel verschillende dingen bezig. Een blogje hier, marketingrapportage daar en oh ja… vergeet je niet wat op social media te zetten?

Gelukkig zijn er vandaag de dag voldoende tools die het leven van een online marketeer een stuk makkelijker maken.

Mijn drie favoriete én meest gebruikte social media tools deel ik graag met je in deze blog.


Hootsuite

Met Hootsuite kun je je social media platformen beheren, monitoren en analyseren. De tool is voornamelijk bekend door de functionaliteit om posts op te stellen en deze in te plannen voor een later tijdstip.

De functionaliteiten van Hootsuite zijn beschikbaar voor vrijwel alle populaire social media kanalen:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • Google +
  • Pinterest

Uniek aan deze tool is dat je vanuit Hootsuite zelfs in Facebookgroepen een bericht kunt plaatsen. Daarnaast kun je ook een bericht inplannen voor zakelijke en persoonlijke LinkedIn-profielen en kun je op Instagram bepaalde hashtags monitoren en direct reageren op posts.

Kortom: een zeer complete tool waar vanuit je vrijwel elk social media kanaal kunt bedienen.

Ik gebruik Hootsuite zelf voor het plannen van posts op mijn eigen social media kanalen, maar vind het voornamelijk een handige tool omdat ik hiermee eenvoudig het social media beheer van klanten kan uitvoeren. Doordat je ook persoonlijke profielen kunt koppelen aan Hootsuite, kunnen we voor diverse klanten gebruik maken van extra promotiekanalen naast de bedrijfsaccounts. Uiteraard wel belangrijk om te overleggen met de klant of en hoe er vanuit zijn of haar naam gecommuniceerd gaat worden op persoonlijke profielen.

De gratis versie van Hootsuite, waarbij je tot 3 accounts kunt koppelen, is tegenwoordig goed verstopt. Op het eerste oog lijkt het alsof er alleen maar betaalde versies beschikbaar zijn. Slimme marketingtruc van Hootsuite! ;-)

Via deze link kun je je direct inschrijven voor de gratis versie van Hootsuite waarbij je dus maximaal 3 social media accounts kunt toevoegen.


Later.com

Ook al kun je via Hootsuite berichten inplannen op Instagram, Later.com is en blijft mijn favoriete tool voor het plannen van Instagram-berichten. Ik heb veel verschillende tools geprobeerd, maar Later.com is wat mij betreft de meest overzichtelijke en laagdrempelige tool met de meeste mogelijkheden.

Het is één van de weinige tools waarbij je vanaf je desktop berichten in kunt plannen, ik vind de drag-and-drop functie van foto’s heel handig en bovendien beschikt de tool over rijke Analytics-mogelijkheden. Zo krijg ik in één dashboard direct inzicht in statistieken zoals likes en comments per dag, de gemiddelde engagement per post en welke posts de meeste engagement opleveren.

Op het tijdstip dat een post online komt, krijg ik op mijn telefoon een melding en kan ik met drie klikken de post online zetten. Sinds kort beschikt de tool ook over auto publishing, een functionaliteit waar fanatieke Instagrammers lang op hebben gewacht. Ik vind het zelf fijner om op het moment van plaatsing handmatig de post online te plaatsen, om eventueel nog tekst of hashtags toe te kunnen voegen.

Met de handige ‘Preview-functie’ kan ik bovendien zien hoe mijn toekomstige feed eruit komt te zien. Erg handig als je er naar streeft om een feed te creëren die eenheid uitstraalt, zoals we bijvoorbeeld voor onze klant Pokon willen realiseren.

Het enige dat ik mis in deze tool, is de mogelijkheid om een stream aan te maken op bepaalde hashtags of vanuit Later.com te kunnen reageren op posts in de gratis versie. Deze functionaliteit is alleen beschikbaar vanaf de betaalde Premium-versie, terwijl dit bij Hootsuite gewoon in de gratis versie mogelijk is.


Klipfolio

Dit is één van mijn meest recente ontdekkingen waar ik enorm enthousiast over ben. Klipfolio is een tool waarmee je rijke dashboards kunt maken met vrijwel elke marketing-, sales- of HRM-tool die over een API beschikt.

Zowel voor onszelf als voor diverse klanten heb ik de afgelopen maanden een Klipfolio-dashboard ingericht. De tool beschikt over diverse standaard klips zoals een counter voor social media volgers, websitebezoekers (via Google Analytics), resultaten van Google-Adwords campagnes en Facebook-advertenties.

Daarnaast kun je ook zelf klips maken. Oké, het kan soms een beetje ‘nerderig’ worden, maar met een beetje geduld en veel proberen, kun je zelf de meest gave grafieken en tabellen maken.

Het is een enorm leuke toevoeging om je Klipfolio-dashboard op een groot televisiescherm op de afdeling te hangen. Omdat alle data op jouw board elke vijftien minuten bijgewerkt wordt, heb je altijd een up-to-date inzicht in jouw marketingprestaties.

Zo heeft onze klant Pokon haar dashboard op de marketingafdeling op een groot beeldscherm draaien en is het bij onze marketingklant ROS finance zelfs het eerste dat je ziet als je het pand binnentreedt.