LinkedIn, het ideale platform om werkend Nederland te bereiken. Het is er mogelijk om belangrijke informatie over je bedrijf te delen, vacatures te plaatsen en in contact te staan met potentiële klanten. Om dit sneller voor elkaar te krijgen is het mogelijk om te adverteren op het platform. In deze blog leggen wij jou uit hoe je een goede LinkedIn campagne in kan stellen. Dit doen wij aan de hand van de volgende punten:
LinkedIn is een business-to-business sociaal medium dat is opgericht in 2002 met de gedachte dat gebruikers elkaar goed kunnen bereiken binnen het zakelijke aspect. Ondanks dat het platform al jaren op de markt is merken we in 2020 dat het aantal gebruikers nog steeds jaarlijks stijgt. Zo waren er in 2019 611.000 gebruikers en in 2020 771.000, een stijging van 26%. Deze cijfers laten zien dat LinkedIn een perfect sociaal medium is om te adverteren als jouw onderneming zakelijke gebruikers wilt aanspreken.
Om deze zakelijke gebruikers aan te spreken is het belangrijk om als bedrijf een zakelijk account aan te maken Door middel van het zakelijke account kun je een adverteer account openen. Wanneer je toegang hebt tot het adverteer account van LinkedIn kun je beginnen met het opstellen van de eerste campagne. Hiervoor kun je diverse doelen instellen:
Wanneer de campagnedoelstelling is gekozen is het belangrijk om de doelgroep in te stellen. De doelgroep bepaalt op welke accounts de advertentie vertoond zal worden. Het is dus belangrijk om te bepalen aan wie je de uiting wil laten zien. Een doelgroep kiezen op LinkedIn kan op verschillende vooraf ingestelde opties:
Het is mogelijk om bij LinkedIn te kiezen voor bepaalde biedingsstrategieën. Zo kun je kiezen voor een costs per mile (CPM): je betaalt hier een X bedrag per 1000 weergaven. Of een cost per click (CPC): Je betaalt een bepaald bedrag per click. Er is wel een minimaal bedrag waar rekening gehouden mee moet worden, namelijk €10,- per dag. Aan de hand van de CPM en de CPC kan er bepaald worden welk budget er nodig is om jouw advertentie te vertonen. Dit is namelijk afhankelijk van de doelgroep (een veelgebruikte doelgroep kost meer geld). Daarnaast kan ook LinkedIn helpen met een geautomatiseerd bod. Hierbij bepaalt LinkedIn welke biedstrategie gebruikt gaat worden.
Tot slot bepaal je in dit onderdeel ook in hoe lang de campagne gaat draaien.
De volgende stap die genomen moet worden is het aanmaken van een advertentie. Een advertentie van LinkedIn bestaat uit tekst in combinatie met andere content (video, link of afbeelding). Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een link (landingspagina), raden wij aan om dit in te stellen aan de hand van een UTM. Aan de hand van deze UTM kun je in je Google Analytics bekijken hoeveel specifieke bezoekers van de website binnen zijn gekomen in LinkedIn.
Wanneer alle gegevens voor een advertentie zijn ingesteld raden wij ook aan om meerdere advertenties aan te maken binnen dezelfde campagne met een verschil erin (bijvoorbeeld een tekstaanpassing). Hierdoor kun je de effectiviteit meten per advertentie en betere keuzes maken omtrent gekozen content in de toekomst.
Wanneer de advertenties een tijdje hebben gedraaid of wanneer de campagne is afgelopen is het tijd om de resultaten te meten. Het LinkedIn adverteerders kanaal laat bepaalde gegevens zien die inzicht geven over hoe succesvol de campagne is geweest. Zo kun je het aantal weergaven zien, het aantal klikken op een link, het bereik dat de campagne heeft gehad of hoe duur een bepaalde click is geweest. Deze resultaten zijn in te zien op campagne- en advertentieniveau. Deze uitkomsten resulteren in gerichtere keuzes wanneer je in de toekomst een nieuwe campagne instelt.