YouTube is ‘s werelds grootste videokanaal en daarmee het grootste online advertentiekanaal voor video-advertenties. Door het enorme bereik van het videoplatform is dit voor jouw merk of bedrijf een unieke kans voor meer naamsbekendheid en conversies. Maar wat houdt adverteren op YouTube in en welke voordelen levert het op?
In dit blogbericht leggen we jou alles uit over het adverteren op YouTube:
Adverteren op YouTube doe je door via Google Ads een videocampagne aan te maken. Weet je niet hoe? Wij helpen je graag. Bij het aanmaken van de campagne heb je de keuze uit drie soorten advertenties:
Op YouTube is InStream de populairste vorm van adverteren. Het zijn de advertenties die afspelen voor, tijdens of na een video die jouw doelgroep bekijkt.
Met InStream advertenties die kunnen worden overgeslagen heeft jouw doelgroep de mogelijkheid om jouw advertentie na vijf seconden over te slaan. Ook InStream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen zijn een optie, waardoor jouw doelgroep de gehele advertentie ziet. Je betaalt alleen wanneer er minimaal 30 seconden van de jouw video-advertentie is bekeken. Als jouw advertentie korter is dan 30 seconden, dan betaal je wanneer deze volledig is bekeken.
Voorbeeld van InStream advertentie die kan worden overgeslagen.
Wanneer je kiest voor Discovery laat je jouw advertenties zien op de YouTube homepage of wanneer mensen zoeken naar video's op YouTube. Je gebruikt Discovery dus om jouw video-advertentie te promoten op plaatsen waar jouw doelgroep nog aan het zoeken is. Dit kan zijn:
Op deze manier versterk jij de boodschap en naamsbekendheid van jouw merk of bedrijf.
Deze advertentievorm herken je aan een miniatuurafbeelding uit je video en een korte tekst. Als mensen erop klikken wordt de gehele video afgespeeld. Dit is het moment wanneer je betaalt voor jouw advertentie.
Voorbeeld van Discovery advertentie op de YouTube-weergavepagina tussen gerelateerde video’s.
Tenslotte kan je nog kiezen voor bumperadvertenties. Dit zijn korte advertenties die altijd voor een video te zien zijn. Hiermee bereik je een grotere doelgroep en vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf of merk met een korte, makkelijk te onthouden boodschap. Deze advertenties duren maximaal 6 seconden en kan jouw doelgroep niet overslaan. Vooral op smartphones trekken deze advertenties de aandacht. Je betaalt voor bumperadvertenties op basis van het aantal vertoningen.
Jij kiest waar jouw advertenties op YouTube worden weergeven door een doelgroep te selecteren met specifieke targetingopties. Selecteer op demografie, interesses en locaties, maar ook op onderwerpen en zoekwoorden. Daarnaast kan je ook targeten op mensen die jouw YouTube kanaal of een van je video’s al eens hebben bekeken. Dit heet remarketing.
Wanneer je een doelgroep target die erg geïnteresseerd is in jouw merk of bedrijf, is de kans groter dat er ook interactie plaatsvindt met jouw advertentie. Dit kan weer leiden tot een aankoop of een ander doel dat je uiteindelijk voor ogen hebt.
Dit zijn de belangrijkste voordelen om YouTube advertising in te zetten: