Wil je jouw bedrijf een boost geven in naamsbekendheid? Of jouw doelgroep kennis laten maken met producten en diensten die jij aanbiedt? Om dit te bereiken kan je diverse marketingkanalen inzetten. Helaas wordt display advertising hierbij regelmatig overgeslagen. Dat is zonde! Het inzetten van display banners kan namelijk zorgen voor meer naamsbekendheid en meer conversies.
In dit blogbericht leggen we alles uit over display advertising en de mogelijkheden:
Wat is het nu precies? Met display advertising toont je jouw gemaakte banners op websites van derden, zoals buienradar.nl of nu.nl. Dit zijn stilstaande of bewegende banners. Als adverteerder betaal je bij Google Ads voor clicks en impressies, met als doel om zoveel mogelijk klanten voor jouw bedrijf te werven. Hierbij zijn de resultaten meetbaar en weet je direct hoe goed je jouw banners hebt ingestoken.
Voorbeeld van drie advertentiebanners voor onze klant Pokon.
Wanneer je het over display advertising hebt, heb je het over online banners. Google stelt in totaal 20 verschillende formaten advertentieruimte beschikbaar die je in kan zetten. De formaten kan je onderverdelen in vier verschillende categorieën: vierkant/rechthoekig, verticaal, horizontaal en mobiel. Daarbij maakt het niet uit of je statische of dynamische banners inzet. De advertentiebanners maak jein alle mogelijke formaten, waardoor ze voor elke grootte advertentieruimte in aanmerking komen. Dit zijn de formaten die Google ondersteunt:
Vierkant/
|
Verticaal |
Horizontaal |
Mobiel |
200 x 200 |
120 x 600 |
468 x 60 |
300 x 50 |
240 x 400 |
160 x 600 |
728 x 90 |
320 x 50 |
250 x 250 |
300 x 600 |
930 x 180 |
320 x 100 |
250 x 360 |
300 x 1050 |
970 x 90 |
|
300 x 250 |
970 x 250 |
||
336 x 280 |
980 x 120 |
||
580 x 400 |
Om te meten welke soort banners het meest efficiënt zijn, voer je A/B-testen uit. Je ontwerpt dan twee bannersets (2x 20 formaten) die onderling een klein verschil hebben, bijvoorbeeld een andere button tekst, foto of titel. Beide banners toon je in 50% van de gevallen, zodat je voor jouw bedrijf kan meten welk soort advertentie de meeste clicks en conversies op de website oplevert.
Met de ontwikkelingen van adblockers, een extensie die display banners blokkeert, in het achterhoofd ziet niet iedereen het nut in van online adverteren met banners. Toch biedt het gebruik van deze vorm veel toegevoegde waarde. Dit zijn de belangrijkste voordelen om display advertising in te zetten voor uw bedrijf:
Met deze voordelen op een rij kan je stellen dat deze vorm van adverteren een goede manier is om een grotere doelgroep te bereiken én om een groot aandeel hiervan om te zetten in klanten en verkopen.