Facebook advertising, de perfecte manier om jouw onderneming onder de aandacht te brengen. Met 2 miljard actieve gebruikers kan het platform overweldigend aanvoelen. Daarom schrijven we deze week een blog over hoe jij als ondernemer de juiste doelgroep aanspreekt en optimaal gebruik kan maken van het adverteren op Facebook. Dit doen wij aan de hand van ons stappenplan:
Stap 1: Wat wil je bereiken?
Stap 2: Wat voor content ga ik inzetten?
Stap 4: Hoe stel ik de campagne in?
Stap 5: Hoe meet ik de resultaten van mijn campagne?
Starten met Facebook advertising?
Voordat je begint met het instellen van een campagne bepaal je een doelstelling. Jouw doelstelling bepaald hoe jij een campagne opzet. De volgende doelstellingen zijn te vinden binnen Facebook:
Nadat je een doelstelling hebt bepaald, ga je op zoek naar de juiste content. Deze content bevat de boodschap die je wil overbrengen als bedrijf. Zo is het mogelijk op Facebook om een tekst, afbeelding, video of een link naar je website te promoten. Wil je bijvoorbeeld de aandacht vasthouden bij je doelgroep? Plaats dan een video. Wil je pagina likes? Kies dan voor een kort en bondige tekst waarop mensen snel kunnen klikken. Wil je de aandacht pakken omdat je bedrijf iets moois heeft gemaakt? Kies dan een afbeelding wat dit laat zien.
Het selecteren van een gepaste doelgroep kan erg lastig zijn. Het is noodzakelijk bij deze stap om te bekijken wie op dit moment je volgers zijn. Bepaal in welke leeftijdscategorie ze zitten, welk geslacht dit is, of waar hun interesses liggen. Op basis van deze analyse bereik je met de doelgroepen van Facebook een gericht publiek.
Als je bedrijf een website heeft en je wil de websitebezoekers bereiken door middel van een gerichte Facebook campagne, dan is dit mogelijk. Door verschillende remarketing opties die Facebook biedt, target je bezoekers die in een bepaald tijdsbestek op je website zijn geweest.
Een campagne van Facebook werkt in 3 lagen:
We beginnen met de bovenste laag, de campagne:
De middelste laag is de advertentieset:
De advertentie is het laatste wat je instelt:
Nadat je de eerste 4 stappen hebt doorlopen kun je de campagne activeren. Na het aflopen van de campagne is het tijd voor het meten van de resultaten. Facebook biedt inzichten in specifieke data, zoals weergaven, bereik, CPC (cost per click) en de CTR (click through rate).
Aan de hand van deze data kun je bepalen welke campagnes succesvol zijn geweest en welke minder hebben gewerkt. Zodoende heb je meer inzichten voor een volgende campagne en kun je deze succesvoller laten verlopen.