dit staat er vandaag op het menu.

/blogs/blog/media/medium[active="1"][1]
marketing

Facebook advertising: Hoe maak ik er optimaal gebruik van?

21 jul 2020

Facebook advertising, de perfecte manier om jouw onderneming onder de aandacht te brengen. Met 2 miljard actieve gebruikers kan het platform overweldigend aanvoelen. Daarom schrijven we deze week een blog over hoe jij als ondernemer de juiste doelgroep aanspreekt en optimaal gebruik kan maken van het adverteren op Facebook. Dit doen wij aan de hand van ons stappenplan:

Stap 1: Wat wil je bereiken?
Stap 2: Wat voor content ga ik inzetten?
Stap 4: Hoe stel ik de campagne in?
Stap 5: Hoe meet ik de resultaten van mijn campagne?
Starten met Facebook advertising?

Stap 1: Wat wil je bereiken?

Voordat je begint met het instellen van een campagne bepaal je een doelstelling. Jouw doelstelling bepaald hoe jij een campagne opzet. De volgende doelstellingen zijn te vinden binnen Facebook:

  • Merkbekendheid vergroten
    • Merkbekendheid: laat advertenties zien bij mensen waarvan je verwacht dat ze de advertentie zullen herinneren.
    • Bereik: Binnen je doelgroep wordt de advertentie zoveel mogelijk vertoond.
  • Overweging beïnvloeden:
    • Websiteverkeer: zoveel mogelijke websitebezoekers genereren.
    • App installaties: Mensen doorsturen naar de appstore, zodat ze een app downloaden.
    • Betrokkenheid: Creëer interactie met je doelgroep.
    • Videoweergaven: promoot je video voor meer views.
    • Leads gewnereren: informatie over de doelgroep inwinnen door bijvoorbeeld een advertentie waar de doelgroep zich inschrijft voor een nieuwsbrief.
    • Berichten: Vraag om mensen een bericht naar je te sturen.
  • Conversies verhogen
    • Conversies: acties verhogen om zo meer sales te genereren.
    • Verkopen uit catalogus: Toon producten uit je catalogus voor directe verkoop.
    • Winkelbezoeken: verhoog de zichtbaarheid van je fysieke bedrijfslocatie voor meer bezoekers.

Stap 2: Wat voor content ga ik inzetten?

Nadat je een doelstelling hebt bepaald, ga je op zoek naar de juiste content. Deze content bevat de boodschap die je wil overbrengen als bedrijf. Zo is het mogelijk op Facebook om een tekst, afbeelding, video of een link naar je website te promoten. Wil je bijvoorbeeld de aandacht vasthouden bij je doelgroep? Plaats dan een video. Wil je pagina likes? Kies dan voor een kort en bondige tekst waarop mensen snel kunnen klikken. Wil je de aandacht pakken omdat je bedrijf iets moois heeft gemaakt? Kies dan een afbeelding wat dit laat zien.

Stap 3: Wie wil je bereiken?

Het selecteren van een gepaste doelgroep kan erg lastig zijn. Het is noodzakelijk bij deze stap om te bekijken wie op dit moment je volgers zijn. Bepaal in welke leeftijdscategorie ze zitten, welk geslacht dit is, of waar hun interesses liggen. Op basis van deze analyse bereik je met de doelgroepen van Facebook een gericht publiek.

Als je bedrijf een website heeft en je wil de websitebezoekers bereiken door middel van een gerichte Facebook campagne, dan is dit mogelijk. Door verschillende remarketing opties die Facebook biedt, target je bezoekers die in een bepaald tijdsbestek op je website zijn geweest.

Stap 4: Hoe stel ik de campagne in?

Een campagne van Facebook werkt in 3 lagen:

  1. De campagne
  2. De advertentieset
  3. De advertentie

We beginnen met de bovenste laag, de campagne:

  • Kies hier een geschikte doelstelling (zoals in stap 1 uitgelegd).
  • Geef aan welk budget je te besteden hebt.

De middelste laag is de advertentieset:

  • In de advertentiegroep bepaal je de doelgroep - Wij raden aan om meerdere advertentiegroepen te plaatsen in een campagne voor meer resultaten en inzichten in de doelgroepen.
  • Budget specificeren (het is mogelijk om dit te verspreiden) - Binnen meerdere advertentiegroepen kun je het budget verspreiden.
  • Plaatsing van de advertentie aangeven - Bijvoorbeeld in het nieuwsoverzicht, in videostreams of Instagram

De advertentie is het laatste wat je instelt:

  • Hier geef je aan welk bericht geadverteerd moet worden en hoe dit bericht eruit komt te zien.
  • Het is hier mogelijk om meerdere advertenties aan te maken. Achteraf kun jij meten welke advertentie het beste werkte bij welke doelgroep.

Stap 5: Hoe meet ik de resultaten van mijn campagne?

Nadat je de eerste 4 stappen hebt doorlopen kun je de campagne activeren. Na het aflopen van de campagne is het tijd voor het meten van de resultaten. Facebook biedt inzichten in specifieke data, zoals weergaven, bereik, CPC (cost per click) en de CTR (click through rate).

Aan de hand van deze data kun je bepalen welke campagnes succesvol zijn geweest en welke minder hebben gewerkt. Zodoende heb je meer inzichten voor een volgende campagne en kun je deze succesvoller laten verlopen.

Starten met Facebook advertising?

Bij Media Artists werken we met veel verschillende experts als het aankomt op social advertising, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Wij helpen u graag een handje mee met het opzetten van een Facebook campagne. Interesse? Neem dan contact met ons op via marketing@media-artists.nl of 0318 240 167. Ook kunt u ons contactformulier gebruiken.