Afgelopen week werkte ik aan een project van één van onze klanten die in 2018 een nieuwe productlijn wil lanceren. Het bedrijf vroeg aan ons of wij vanuit marketingoogpunt naar de productlijn wilden kijken, een kort zoekwoordenonderzoek uit wilden voeren en op basis daarvan handige tips konden geven voor het introduceren van deze nieuwe productlijn.
Ook al heeft het bedrijf jarenlange ervaring in haar branche, het kan nooit kwaad om met een ‘marketing bril’ naar zo’n nieuwe productlancering te kijken. Er zijn continu nieuwe ontwikkelingen binnen de online marketing: Google verandert haar zoekalgoritmes, nieuwe richtlijnen die opgesteld zijn door Facebook of een nieuw onderzoek die inzicht geeft in het online gedrag van een specifieke doelgroep. Elke dag zie of leer ik wel iets nieuws dat ik direct toe kan passen op de projecten waar ik werk. Zo ook op dit project.
Voor deze klant heb ik een aantal stappen doorlopen die inzicht bieden in de doelgroep van de nieuwe productlijn, relevante zoekwoorden en zoekvolumes tonen die verwerkt moeten worden in de content en gaf ik een aantal suggesties voor productnamen.
In deze blog neem ik u stap voor stap mee in dit proces en ziet u aan welke online marketingwerkzaamheden u moet denken bij de introductie van een nieuw product.
Als online marketeer is de zoekwoordplanner van Google mijn grootste vriend. Met deze tool kan ik snel in kaart brengen wat de zoekvolumes van bepaalde zoektermen zijn en krijg ik slimme suggesties op basis van de door mij ingevoerde zoektermen. Vroeger waren tools als deze voor iedereen gratis toegankelijk, tegenwoordig kunt u alleen gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google wanneer u daadwerkelijk Google Adwords campagnes hebt draaien. Een alternatief is keywordtool.io (betaalde tool) en Übersuggest (gratis tool).
Voor elk product uit de nieuwe productlijn van deze klant, noteerde ik een aantal zoektermen waarvan ik verwachtte dat hier op gezocht werd. Hier hoef je eigenlijk helemaal geen hogere wiskunde op los te laten. Ik verplaatste me simpelweg in de klant en voerde op basis daarvan mijn zoekwoorden in. De zoekwoordplanner vult deze zoekwoorden automatisch aan met verwante zoektermen.
Daarnaast zie ik per zoekterm het maandelijkse zoekvolume (het aantal zoekopdrachten op die desbetreffende term). Ik kan zelfs resultaten van jaren terug bekijken, maar om suggesties te geven voor een productlijn die in 2018 uitkomt, pak ik de meest recente resultaten (de afgelopen 12 maanden) om een zo breed en waarheidsgetrouw beeld te creëren.
De resultaten van dit zoekwoordenonderzoek geven mij informatie voor de volgende zaken:
Wanneer een klant een geheel nieuw product in de markt brengt, is het lastig om een vergelijking te maken met de concurrentie. In veel gevallen is er vaak wel een soortgelijk product door de concurrent op de markt gebracht en dit neem ik altijd mee in zo’n onderzoek.
Ik kijk naar de productnamen die de concurrent heeft gekozen en welke productbeschrijving zij gebruiken. Hier doe ik vaak ook weer inspiratie op voor nieuwe zoektermen, die ik direct weer aanvul in de zoekwoordplanner.
Een handige tip: maak gebruik van Google Shopping. Hier vindt u een overzicht met alle producten die gerelateerd zijn aan een bepaald product (bijvoorbeeld ‘joggingbroek’, ‘parfum’ of ‘mobiele telefoons’).
Heeft u al een trouwe klantenkring opgebouwd? Dan moet u daar zeker gebruik van maken wanneer u een nieuw product wilt lanceren. U kunt door middel van een korte enquête in kaart brengen hoe zij tegenover uw nieuwe product staan, of zij interesse hebben in de aanschaf ervan en welke suggesties zij nog hebben.
Hoe meer relevante content u rondom een product creëert, hoe meer mogelijkheden u creëert om online gevonden te worden. Een nieuwe blog of websitepagina ziet Google namelijk als unieke content en dat is weer een kans om een hogere positie in Google te verkrijgen op een bepaalde zoekterm.
Er zijn tientallen vormen van content waar u aan kunt denken: een video, een blog, een nieuwsbericht, een catalogus of Facebookbericht… Noteer al deze ideeën en hang alvast een onderwerp of titel aan elk idee. Wanneer de lancering van uw product straks echt dichtbij komt, kunt u alvast aan de slag met het creëren van content rondom dit product.
Om dit proces nog overzichtelijker te maken, maak ik voor veel klanten een contentkalender. Dit is een overzichtelijke planning waarin wordt aangegeven welke content geplaatst wordt, welk onderwerp daarbij hoort, voor welke doelgroep dit bericht specifiek bedoeld is (als er sprake is van meerdere doelgroepen) en wanneer dit bericht wordt geplaatst.
Ik hoop dat deze tips u helpen bij de lancering van uw nieuwe product(lijn). Heeft u vragen of hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op.