Wanneer het juist wordt gebruikt is Google de meest krachtige en waardevolle tool ter wereld. Toch zien wij het vaak gebeuren dat de grootste zoekmachine niet juist wordt gebruikt. Zo wordt er vaak op een verkeerde manier gezocht of weet men niets af van de handig tools die Google biedt om het zoeken te vergelijken. Om hier een handje bij te helpen hebben wij zeven tips op een rij gezet om het ‘Googlen’ vele malen makkelijker en efficiënter te maken.
De eerste tip uit deze lijst om efficiënter op zoektocht te gaan in Google is door aanhalingstekens te gebruiken bij jouw woordcominatie. Dat is een zoekopdracht die je voorziet van “deze” tekens. Wanneer je dit invoert in het zoekveld laat je aan Google weten dat je een zoekresultaat wilt vinden waarin deze woordcombinatie exact voorkomt.
Zoek je bijvoorbeeld naar “adverteren spotify”, dan komen er alleen zoekresultaten naar voren waarbij deze woorden allebei terug moeten komen. Zo krijg je geen zoekresultaten te zien waarbij alleen “Spotify” of alleen “adverteren” voorkomt.
Het gebruik van de horizontale streep, ook wel liggen streep, koppelteken of verbindingsstreep genoemd, werkt precies het tegenovergestelde van de aanhalingstekens. Waar je bij de aanhalingstekens aangeeft bij Google dat het zoekresultaat de zoekcombinatie moet bevatten, sluit je ze met de horizontale streep juist uit.
Zoek maar eens op ajax -wasmiddel. Organisch krijg je dan alleen resultaten over de voetbalclub Ajax te zien. Over het wasmiddel komt organisch niks meer tevoorschijn tussen jouw zoekresultaten.
Naast de horizontale streep is er ook nog de verticale streep. De | heeft dezelfde functie als een OR. Eén van de twee termen die jij meegeeft moeten naar voren komen als jij op enter hebt geklikt.
Voorbeeld: wanneer jij Netflix | HBO invoert, zie jij dat jouw pagina alleen nog maar is gevuld met resultaten over deze twee streamingdiensten.
Misschien kende je de naam niet, maar een ~ wordt officieel een tilde genoemd. Andere mensen noemen het liever een golfje. Hoe je het ook noemt, de functie blijft hetzelfde. Als jij dit speciale teken meeneemt in jouw zoekopdracht, neem Google ook de synoniemen van jouw zoekterm mee.
Voer jij in de zoekbalk de opdracht ~smartphone in, dan worden er ook resultaten als mobiel of (mobiele) telefoons vertoond.
Het kan zo zijn dat je jij op zoek bent naar informatie die alleen beschikbaar is op een specifieke website. Wellicht heb je de zoekfunctie van de site zelf al geprobeerd om de informatie te vinden. Is dit avontuur nog niet succesvol gebleken? Geen probleem! Door site: te typen, gevolgd door de sitenaam laat Google alleen nog maar resultaten zien die hij heeft geindexeerd van die specifieke website.
Probeer het maar met de website van Media Artists. Als voorbeeld voer je site:media-artists.nl structured data in bij Google en je vindt alleen nog maar resultaten over structured data wat wij hebben geschreven.
Probeer je nieuws te vinden dat betrekking heeft tot een specifieke locatie? Ook daarvoor is een makkelijke truc bedacht.
Door als voorbeeld concert location:ede in te voeren, komen er alleen nog concert-gerelateerde resultaten met betrekking tot Ede naar voren.
Wil je maar al te graag de meest recente informatie vinden of juist uit een specifieke periode. Gebruik dan twee periodes in jouw opdracht tussen twee verschillende grenzen. Je kan hierop zoeken door twee punten toe te voegen.
Wanneer jij geïnteresseerd bent in informatie over de jaren 80, dan zet je 1980..1989 in jouw zoekopdracht.
Onder ‘Tools’ kan je ook een periode meegeven. Zo kan je bijvoorbeeld filteren op resultaten van het afgelopen jaar, afgelopen 24 uur of een handmatig ingevoerde periode.
Als laatste willen wij nog het handigheidje meegeven door te zoeken op een bestandstype. Wil jij alleen maar PDF-bestanden te zien krijgen dan regel je dit op de volgende manier. Type bijvoorbeeld pokon catalogus filetype:pdf in op Google en je vindt alleen nog maar PDF-bestanden terug. Alle andere soorten organische zoekresultaten heeft Google voor jou weggefilterd, zodat jij sneller vindt waarnaar jij op zoek bent.
Wil je meer weten over de mogelijkheden in Google? Neem dan contact met ons op via communicatie@media-artists.nl of 0318 700 673. Ook kan je ons contactformulier gebruiken.