Een aantal weken behandelden we in deze blog alles wat je moet weten over structured data en de inzet ervan. Als je het hebt over structured data komen rich snippets, ook wel rich cards genoemd, al snel om de hoek kijken. In deze blog ontdek je wat rich snippets zijn en wat de meest gebruikte vormen zijn:
Zoekmachines als Google willen de content op jouw website zo goed mogelijk begrijpen. Hier help je de zoekmachines een handje door structured data toe te voegen om de content beter te begrijpen. Structured data is namelijk een stukje code dat duidelijk maakt wat de content betekent.
Zoekmachines gebruiken structured data ook om webpagina’s op een specifieke manier te weergeven in de zoekresultaten. Dit zijn de rich snippets. Je herkent ze aan de zoekresultaten die extra opvallen door de verschillende vormen die er beschikbaar zijn. Op deze manier krijg je aantrekkelijkere zoekresultaten, waardoor je hoger scoort in Google en daardoor beter vindbaar bent. Hieronder ontdek je de meest gebruikte rich snippets en hoe ze eruit zien.
De reviews- en sterren rich snippet is een kort stukje van een recensie of een beoordeling van een beoordelingswebsite. Hierbij wordt vaak het gemiddelde van alle beoordelingsscores weergeven. Een review met sterren kan gaan over een product, software-app of een bedrijf.
De FAQ heb je misschien al eens voorbij zien komen terwijl je aan het zoeken was in Google. Het is een lijst met veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden die betrekking hebben op een bepaald onderwerp. Heb jij dus een pagina waarop je verschillende vragen beantwoordt? Maak dan gebruik van deze rich snippet.
Je kan de lijst ook gebruiken voor een blog of een pagina waarop een bepaalde dienst wordt uitgelicht, zoals in het voorbeeld voor onze klant Pokon is gedaan.
Met breadcrumbs, ook wel broodkruimelnavigatie genoemd, krijg je een duidelijkere en strakke URL in je zoekresultaten. Het maakt de navigatie overzichtelijk die de positie van de pagina in de structuur van je site aangeeft.
In deze tijden lijken evenementen nog ver weg, maar aan de hand van rich snippets kan je ze alvast duidelijk terug laten komen in de zoekresultaten. De datum en de naam kan je zo overzichtelijk weergeven, zoals in de schermafbeelding te zien is.
Als je jouw producten online verkoopt is de rich snippet voor producten erg interessant. Hiermee geef je extra informatie mee in de zoekresultaten, zoals prijs, beschikbaarheid en beoordeling.
Misschien krijg jij wel jouw dagelijks nieuwsitems binnen: door te zoeken op Google nieuws. Een nieuws-of blogartikel stel je namelijk in met de rich snippet die wordt weergegeven met de carrousel met voorpaginanieuws en uitgebreide resultaten, zoals koptekst en afbeeldingen. Hieronder hebben wij een screenshot geplaatst van deze bekende en populaire rich snippet.
Wil je jouw doelgroep helpen door ze een aantal stappen te laten doorlopen. Met de How-to rich snippet help je jouw doelgroep een taak succesvol te voltooien aan de hand van stappen in text, afbeeldingen of video’s.
Een uitgebreider overzicht van alle mogelijke rich snippets die Google beschibaar stelt vind je hier.