Heeft u een nieuw bedrijf, product of dienst gelanceerd maar weet de markt niet van het bestaan af? Door actief in te zetten op het vergroten van uw naamsbekendheid, legt u de basis voor succes.
In dit blogbericht wordt aangegeven met behulp van welke online marketingactiviteiten u uw merk, product of dienst onder de ogen van het juiste, relevante publiek kunt krijgen.
Het begrip is vanzelfsprekend: “bekendheid van de naam van uw product, dienst of bedrijf”.
Binnen het begrip ‘naamsbekendheid’ zijn nog verschillende vormen en gradaties waarneembaar. Zo zijn er ‘spontane’ en ‘geholpen’ naamsbekendheid, maar valt er ook onderscheid te maken tussen ‘merkherinnering’, ‘merkherkenning’ en ‘merkvoorkeur’.
Bij het bepalen van uw marketingactiviteiten, is het zaak om helder te definiëren welke vorm van naamsbekendheid uw doel is. Wanneer u bijvoorbeeld ‘merkvoorkeur’ nastreeft, dan zal u in uw communicatie uiteraard ook uw waardepropositie moeten meenemen. Kortom; uw doelgroep en de te communiceren boodschap moeten in lijn zijn met uw doel.Welke voordelen heeft naamsbekendheid?
Wanneer uw bedrijf, product of dienst een grote naamsbekendheid heeft, kan dit vele grote voordelen bieden. De belangrijkste voordelen van een grote, positieve naamsbekendheid:
Wanneer u mij de bovenstaande vraag zou stellen, zou ik doorgaans adviseren om beide na te streven. Offline bereikt u niet per definitie dezelfde personen als online en vice versa.
Ik ben echter wel van mening dat het genereren van naamsbekendheid via online marketingkanalen verschillende voordelen biedt ten opzichte van offline marketingactiviteiten.
Och, wat een dooddoener, maar o zo waar! Een televisiecampagne of een campagne in de krant zal geheid gezien worden door personen. Maar door hoeveel personen? En hoe ziet deze doelgroep er uit? Ondernemen zij vervolgens ook een handeling? Dat is niet gemakkelijk te meten.
Bij online marketingactiviteiten wordt veel data geregistreerd. De hoeveelheid vertoonde advertenties, hoeveelheid aangeklikte advertenties..het gedrag van personen ná een klik op uw advertentie..online kan de effectiviteit van uw campagne dus vele malen beter gemeten worden. En daar kan natuurlijk weer naar gehandeld worden, door campagnes bij te stellen zodat deze effectiever worden.
Waar men in kranten en op tv een heel breed publiek heeft, dat bepaald wordt door de doelgroep van het bewuste medium, zijn er binnen het online landschap veel meer mogelijkheden.
Zo zou u advertenties bijvoorbeeld kunnen tonen op basis van een bepaald gebruikersprofiel (leeftijd, geslacht, interesses), op een specifieke website of uitsluitend aan personen die in het verleden een bepaalde zoekopdracht uitgevoerd hebben.
Een advertentie in de krant of op de televisie kost doorgaans een vast bedrag, dat bepaald wordt door de oplage of het bereik van de bewuste krant of de bewuste zender(s) waarop geadverteerd wordt.
Binnen het online marketinglandschap zijn er echter diverse kostenmodellen. Zo is er bijvoorbeeld het Cost-Per-Mille(CPM)-model. Daarbij betaalt u een bedrag per 1.000 advertentievertoningen: ideaal voor campagnes die gericht zijn op het genereren van naamsbekendheid.
We zouden heel gemakkelijk kunnen zeggen; elke marketingactiviteit draagt bij aan de naamsbekendheid. Wanneer publiek bereikt wordt dat nog niet bekend is met het merk, het product of de dienst, bent u automatisch bezig met het vergroten van uw naamsbekendheid.
Daar valt geen speld tussen te krijgen. Het is echter wel zo dat er een aantal activiteiten zijn die zich ideaal lenen voor het gestelde doel.
Vele websites hebben advertentieruimte beschikbaar gesteld aan adverteerders. Hier kunt u een beeldadvertentie laten plaatsen door de website zelf of via een advertentienetwerk, zoals Google Adwords.
Door uw beeldadvertenties te tonen op websites waarvan u weet of vermoed dat uw potentiële doelgroep deze sites bezoeken, kunt u hen bereiken. Zo kunt u bijvoorbeeld een x aantal websites selecteren, maar ook uw beeldadvertenties plaatsen op websites waarvan Google het onderwerp kan linken aan uw gewenste onderwerp.
Adverteren op social media biedt vele voordelen. Één van de voordelen is dat het mogelijk is om profielgegevens van gebruikers te hanteren om de doelgroep te bepalen. Zo kunt u als bloemist bijvoorbeeld adverteren op ‘vrouwen tussen de 20 en 30 jaar die interesse hebben in tuinieren en bloemsierkunst’.
Wanneer u een video voor handen heeft die uw doel ondersteunt, kunt u onder andere op YouTube uw video promoten. U betaalt pas een bedrag wanneer de video 30 seconden bekeken is; ruim voldoende om uw merk, product of dienst onder de aandacht te brengen.
De mogelijkheden wat betreft de doelgroepselectie zijn groot. Zo kunt u bijvoorbeeld alleen uw video tonen wanneer er bepaalde zoekopdrachten uitgevoerd zijn binnen YouTube, maar kunt u er ook voor kiezen om uw video te tonen bij video’s die gerelateerd zijn aan een onderwerp naar keuze.
Lees meer over de voor- en nadelen van video advertising, klik hier.
Alleen getoond worden in de zoekmachineresultaten kan al zorgen voor naamsbekendheid. Wanneer iemand zoekt naar een product of dienst en uw website verschijnt in de zoekresultaten, bent u dus zichtbaar voor relevante personen.
Wij bieden verschillende diensten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, lees meer.
Het kan ook lonend zijn om op zeer specifieke websites, waarvan u weet dat uw doelgroep zich daar bevindt, actief te zijn. Door bijvoorbeeld op relevante blogs en fora in discussies te participeren onder uw merknaam, bouwt u naamsbekendheid op onder een relevant publiek.
Bezint eer u begint.
Zoals gezegd dragen praktisch alle marketingactiviteiten bij aan de naamsbekendheid van uw bedrijf, product of dienst. Denk na over uw doel en in het verlengde daarvan; uw doelgroep. Wie wilt u bereiken? Waar zijn deze personen te vinden?
Wij nodigen u graag uit voor een vrijblijvend en inspirerend gesprek waarin wij tezamen de mogelijkheden voor úw organisatie uiteenzetten. Neem contact met ons op.